براساس توانایی هر گروه سنی کتابها و جزوات آموزشی به صورت رشد محور و براساس نظرات دانشمندان مشهور تربیتی جهان ، از جمله پیاژه طراحی گردیده و پیش نیاز گروه سنی بعدی و از ساده به مشکل می باشد.
كتاب آموزشي كودكان شيرخواربا چاپ رنگی برای یکسال تحصیلی
قبل از کار با کتاب تمام مراحل آن به صورت عینی و مجسم در فرصت های مناسب با کودکان کار می شود و برای کسب مهارت در آن از وسایل آموزشی مناسب استفاده می شود انجام مهارت های حرکتی متناسب با این گروه سنی و فعالیت هایی که درجهت پرورش مهارت گوش کردن در کودکان انجام می گیرد. عبارتند از : آموزش زبان انگلیسی – آموزش نقاشی –شعر و سرود توام با موسیقی – انس با قرآن – زبان
کتاب آموزشی ۲ تا ۳ سال با کتاب های شناخت رنگ ها – من میوه ها را می شناسم – من حیوانات را می شناسم – قرآن – زبان چاپ رنگی (که چگونگی مراحل آموزش آن مانند گروه سنی شیرخوار می باشد)
با توجه به اجباری شدن دوره سه ساله پیش دبستانی محتوای آموزشی این گروه سنی به گونه ای تنظیم گردیده که پیش نیاز دوره آمادگی و در نهایت آمادگی برای ورود به دبستان می باشد و عناوین کتاب ها و جزوات این گروه سنی عبارتند از:
گروه سنی ۴-۳ ساله
ریاضیات پایه – ریاضی ۱ و ۲ – کار با قیچی (حیوانات ،میوه ها و سبزیجات) – علوم ۱ و ۲ – علوم در دنیای من – قرآن – زبان انجام تمامی فعالیت هایی که در گروه سنی نوپا انجام می شود.
آشنایی حواس پنچ گانه – هوش پیش دبستانی – ریاضیات پایه –علوم – قرآن
کودکان ۶-۵ دوره آمادگی
به دلیل اهمیتی که این دوره دارد کتاب ها و جزوات و تمامی فعالیت هایی که انجام می گیرد در راستای آمادگی برای ورود به دبستان و پیش نیاز پایه اول ابتدایی می باشد کتاب های لوحه نویسی – ریاضیات و هوش – نقاشی – علوم – بهداشت – زبان فارسی – زبان انگلیسی – قرآن و احادیث
کتابهای مکمل برای این گروه سنی عبارتند از:
وسايل كمك آموزشي
در زمينه رياضيات
استوانه هاي اندازه گيري : هماهنگي چشم و دست، شناخت رنگ و اندازه ها ، طبقه بندي، رشد مفاهيم اندازه گيري
چينه ها : براي ثبات عدد و مجموعه سازي
اشكال هندسي : شناخت اشكال و اندازه
مکعب های رنگی: شناخت رنگ و حجم
کاشی های رنگی: مفهوم ردیف – جمع و تفریق
*پازل ها
پازل دست و پا: تقويت مهارت انگشتان، شناخت اجزاء دست ، درك مفهوم كل و جزء ، شناخت چپ و راست
پازل صورت و گردن: شناخت اعضاي صورت و تعداد آن ، تشخيص حالات مختلف عاطفي،درك مفهوم جزء و كل ، هماهنگي بين چشم و دست
پازل حيوانات و خانه سازي
*مجموعه مدل سازي
شامل انواع لگوها ، مكعب ها ، بلوك ها ، شناخت و مقايسه رنگ ها ، شكل ها و انداره ها، پرورش خلاقيت ، ساختمان سازي ، تشخيص شباهت ها و تفاوت ها ، هماهنگي بين چشم و دست ، تقويت عضلات انگشتان دست، پرورش تفكر منطقي، آشنايي با ترتيب و رديف سازي
*مهارت هاي زندگی
كار دوخت: تقويت عضلات انگشتان دست هماهنگي چشم و دست ، آشنايي با ترتيب
ميزك ميخ و چكش: پرورش هماهنگي بين چشم و دست ، شناخت رنگ ها ،تخليه احساسات
*بازي هاي تخيلي
– عروسك ها: پرورش قدرت تخيل ، رشد اجتماعي كودكان در بازي هاي نمايشي ، همانند سازي ، رشد مهارت هاي كلامي و زبان آموزي
– عروسكهاي نمايشي
– انواع مختلف عروسكهاي پارچه اي
*فعاليتهاي حركتي
– تخته تعادل دو طرفه،كسب مهارت هاي حسي و حركتي،حفظ تعادل و هماهنگي در كنترل حركات بدني ، درست راه رفتن ، اصلاح خطاي راه رفتن ، تعادل بين دو نيمكره مغز
– مجموعه تخته هاي تعادل : كسب مهارت هاي حسي – حركتي، هماهنگي بين چشم و حركات دست و پا ، تحرك و جهت يابي ، اصلاح خطاي راه رفتن
برنامه های آموزشی مهدکودک کودکان ؛ خانواده و کارکنان را مورد مخاطب قرار می دهد که اهداف زیر را در بر دارد:
الف: کودکان
– محتوای آموزشی برگرفته از زندگی طبیعی کودک است و مبنی بر تجربه ها و انگیزه های درونی و نیازها و علایق کودکان تدوین می شود.
– محتوای یادگیری بر اساس شرایط انعطاف دارد.
– به کودک فرصت کشف مفاهیم داده می شود.
– مربی در فعالیت ها همراه کودک است.
– مربی با ایجاد چالش به توسعه تفکر کودک کمک می کند.
– اشتباهات کودک به عنوان فرصتی برای یادگیری تلقی می شود.
– مربی به کودک فرصت می دهد تا ایده های خود را مطرح و فرضیه های خود را آزمون کند.
– مربی کودکان را ترغیب می کند که علل وقوع خطاها را بررسی نماید.
– در طراحی فرایند یادگیری به تفاوت های فردی نونهالان توجه می کنیم.
– در طراحی آموزشی به سبک ها و روش های مختلف یادگیری کودکان توجه می کنیم.
– برای یادگیری کودکان زمان یکسانی را قایل نیستیم.
– فرایند یادگیری طوری طراحی می شود که تا حد امکان منجر به تجربیات عینی بر اساس مشاهده صورت گیرد. (ابزارهای واقعی محیط های خارج از مهد – آموزش و دست ورزی ها)
– در فرایند یادگیری به رشد همه جانبه کودکان توجه کرده و برای ارتقاء هر یک از جنبه های رشدی اعم از ذهنی ، عاطفی، کلامی، اجتماعی، روانی و حرکتی و … برنامه ریزی نموده است.
– در طراحی فعالیت ها از ایجاد هرگونه رقابت پرهیز می شود.
– عملکرد کودک مورد توجه و حمایت قرار می گیرد.
– در فرایند یادگیری از تشویق و تنبیه استفاده نمی شود.
– یادگیری توسط کودک شکل می گیرد و مربی نقش تسهیل گری دارد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مهدکودک دنیای حنانه می باشد